Servis vozidla – kvalita sa láme na prístupe k plateným informáciám a technológii

Komu zveriť svoje auto? Kamarát z garáže alebo autorizovaný servis? Mýtus hovorí, že autorizovaný servis je drahší, ale logika hovorí, že čas sú peniaze. Autorizovaný servis s priamym napojením na informácie od výrobcu, s online diagnostickými systémami a ľuďmi vyškolenými výlučne pre danú značku, sa logicky javí byť lepšie riešenie. Je to tak?

Nové vozidlá sú podstatne modernejšie, kvalitnejšie, bezpečnejšie, štýlovejšie – a sú, samozrejme, drahšie. Porovnávať ich s vozidlami spred dvadsiatich, tridsiatich rokov sa jednoducho nedá. Na to zabudnime. Zabudnime však aj na to, komu sme autá zverili, keď sme na nich potrebovali čosi opraviť. S dneškom je to takisto neporovnateľné!

Bez autorizovaných servisov je dnes údržba i prevádzka nových automobilov nepredstaviteľná. Autá sú technologicky čoraz vyspelejšie, pribúdajú nové aktuálne informácie, no majitelia, ktorí nevyužívajú autorizované opravovne, nemajú možnosť sa o nich dozvedieť a vozidlá zbytočne technicky starnú. Pretože dnes už nestačí vymeniť olej, filter a dofúkať pneumatiky…

Porovnanie s príkladom ľudského tela a lekára je výstižné

Zamyslite sa. Keď si pri vážnejšom zdravotnom probléme budete zháňať lekára špecialistu, budú pre vás hlavnými kritériami tieto 3 veci:

Je to tak? A teraz si to preneste na špecializovaný autorizovaný servis vs. neautorizovaný pre všetky značky. Možno si poviete „Ale pri jednoduchej oprave mi stačí aj obyčajný mechanik…“. Ale je tu „Ale“.

Tak ako pri pacientoch, aj pri autách sa môže pri jednoduchej oprave odhaliť iný, vážnejší problém, ak máte kvalitnú diagnostiku. Aj pri bežnej oprave vám autorizovaný servis urobí napr. update softvéru riadiacej jednotky a ďalšiu základnú diagnostiku, ktorú vám bežný servis neurobí. Ten opraví iba to, s čím tam prídete, ostatné by bola pre neho strata času, lebo on nie je „tvárou“ značky, ostatné veci ho netrápia.

Kia servis

V prípade automobilky KIA má každý majiteľ vozidla tejto značky automaticky prístup k najnovším informáciám, možnosti upgrade automobilového softvéru, vedenie check listu, ktorým sa sledujú viaceré parametre vozidla. Majiteľ a vodič o nich jednoducho nemá šancu vedieť.

Napríklad model KIA Cee´d sa vyrába už desať rokov a za ten čas technologicky vyspel, servisní pracovníci sa preto musia neustále zdokonaľovať a preškoľovať. KIA nevyrába lacné modely, no neodborná údržba z nich robí zbytočne ešte drahšie vozidlá.

Kvalitný servis začína pri spoľahlivej diagnostike

Už len výmena správneho oleja napríklad pre motory GDI si vyžaduje veľkú pozornosť a najmä správny typ oleja. Majiteľ vozidla, ktorý neabsolvuje pravidelné predpísané servisné prehliadky riskuje, že príde o 7 ročnú záruku, v prípade poškodenia dielov spôsobeného zanedbaním starostlivosti. Softvér eviduje pre každé vozidlo Kia jeho „zdravotnú kartu“ kde je uvedené všetko ako pri pacientovi u lekára.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt kia servis diagnostic systemMenia sa napríklad aj smernice, a aj tie treba implementovať do praxe v servisoch. Technici sú tí, ktorí majú vždy vďaka neustálemu on-line spojeniu s výrobcom najnovšie informácie. Vyškolený personál je dnes zárukou odbornosti Samozrejme, servisné opravovne značky KIA nedokážu opraviť tak kvalitne vozidlá iných značiek. Je to logické, veď každý výrobca ručí za svoje autá a za svoje servisy. Technici iných značiek nemajú dostatok najnovších informácií ani priamy prístup k nim. Dokážu nanajvýš zaobstarať originálne náhradné diely prostredníctvom predajnej siete, ale prístup na technickú stránku výrobcu logicky mať nebudú.


Príklad filtra pevných častíc

Spomeňme napríklad často problematické filtre pevných častíc. Dnes sa ich bezchybnému fungovaniu venuje maximálna pozornosť a v zahraničí za ich nesprávnu činnosť hrozia veľké pokuty. Znečisťovanie životného prostredia je čoraz sledovanejšou oblasťou vo svete motorizmu. Výmena filtra preto nie je lacná záležitosť. Pravidelnou kontrolou počas servisných prehliadok sa zisťuje aj ich stav a funkčnosť. V mnohých prípadoch sa dá predísť skorému znehodnoteniu či strate funkčnosti. Filter musí vydržať predpísaný počet najazdených kilometrov – prečo teda krátiť jeho životaschopnosť? Podobná situácia je pri turbomotoroch a preplňovaných motoroch. Skorou diagnostikou sa dá predísť veľkým škodám. Na tie kamarát či známy z nejakej garáže naozaj nestačí – navyše, ak nemá spoľahlivú diagnostiku spolupracujúcu so softvérom výrobcu.

Ďalšou kategóriou chýb motoristov sú tzv. vlastné úpravy – použitie nesprávnych pneumatík s inými rozmermi, rôzne plastové tuningy zo sklolaminátu či dokonca plechu, iné svetlomety a pod., používanie iných ako originálnych náhradných dielov, karosárskych častí, ktoré nelícujú a nie sú navyše namontované vyškoleným servisným pracovníkom – to všetko znižuje kvalitu vozidla.

Záruka platí, len ak sa nepreukáže poškodenie z dôvodu neodborného zásahu alebo zanedbaním starostlivosti

Importér KIA poskytuje v rámci svojej záručnej praxe sedem rokov. Znamená to, že pri dodržaní všetkých predpísaných servisných prehliadok má majiteľ vozidla k dispozícii bezplatnú opravu. Táto možnosť zaniká v prípade, že majiteľ nedodržal dohodnuté podmienky. Je to zo strany servisných opravovní logická ochrana – nemôžu totiž ručiť za niečo, čo niekto niekedy na vozidle vykonal. Bonusom pre majiteľa vozidla pri návšteve autorizovanej opravovne je aj príjemné prostredie, aktívny prístup k zákazníkovi, snaha čo najskôr auto opraviť a poskytnúť na opravu záruku.

Ďalšou výhodou je spolupráca pri riešení poistných udalostí s poisťovňou a následnou opravou. Aj to odbremení vodiča od zdĺhavého riešenia nepríjemnej situácie a najmä skracuje čas, kedy je bez vozidla.


POpoistná údalosťISTNÁ UDALOSŤ: ZJEDNODUŠTE SI CESTU OD NEHODY K OPRAVENÉMU AUTU

Volať či nevolať políciu v prípade dopravnej nehody? Akú úlohu pri rozhodovaní hrá výška škody na vozidle, ktorú na prvý pohľad neviete odhadnúť?

V prípade poistnej udalosti je počas opravy v servise KIA Slovakia majiteľovi bezplatne k dispozícii náhradné vozidlo. Pri bežnej oprave je možné si náhradné vozidlo doobjednať. Je to prejav dôvery a ústretového prístupu autorizovaného servisu k svojim zákazníkom. Nezanedbateľnou službou je odborné uskladnenie pneumatík mimo sezóny, výber, dodanie a profesionálna montáž doplnkov k vozidlu ako sú strešné lyžiny, spojlery, nosiče na bicykle a pod.

Nové pohony

Všetko, čo sme doteraz povedali, minimálne dvojnásobne platí o nových druhoch pohonu automobilov. Aj KIA má vo svojom výrobnom programe elektromobily a hybridné vozidlá, ktorých technológie sú už veľmi náročné a zložité. Technici v autorizovaných opravovniach sú vyškolení aj na tieto druhy vozidiel. Treba si uvedomiť, že už len batérie elektroáut sú mimoriadne drahé a neodbornou opravou či manipuláciou môžu vzniknúť obrovské škody. To isté platí o elektronike. Ak ešte len zvažujete kúpu takéhoto vozidla, máte u autorizovaného predajcu možnosť vyskúšať si všetko, čo súvisí s technológiami budúcnosti.

Tak čo, komu zveríte do rúk svoje auto?