Riadiť auto v zime si žiada iný prístup a inú prípravu

Bezstarostné jazdenie v letných mesiacoch je iba časť motoristického života. Umením je zvládnuť svoje auto v zime. Nie vždy je to jednoduché, pretože ide o zmenu v myslení vodiča.

Zimná prevádzka vozidla si vyžaduje dokonalú kontrolu ešte pred zimou, o vhodných pneumatikách nehovoriac. Darmo budeme tvrdiť, že ideme z Bratislavy, kde je sucho a 5 stupňov Celzia a ani sme netušili, že v Tatrách bude na vozovke sneh. Pri policajnej kontrole to nepomôže. Hovoriť o tom je na prvý pohľad zbytočné, i keď každý rok sa podľa údajov dopravnej polície nájde okolo 5 percent vodičov, ktorí zabudli na zimné pneumatiky. Horšie je to ešte v prípade, keď zábudlivec spôsobí dopravnú nehodu. Samozrejme, môže prísť aj o vodičské oprávnenie.

Auto v zime – na čo si však dať pozor

Ponúkame niekoľko rád, ktoré vám určite pomôžu zvládnuť jazdu v zime lepšie a najmä bezpečnejšie.

1. Auto musí byť dokonale skontrolované ešte pred zimným obdobím. Najlepšie je využiť služby autorizovaného servisu. Tam vášmu vozidlu rozumejú najlepšie – od štartovania, alternátora, žiaroviek, správnej funkcií bŕzd či kúrenia.

2. Zimné pneumatiky sme už spomínali. Kedy ich treba vymeniť? Praktickým pomocníkom je priemerná denná teplota – ak sa pohybuje na úrovni sedem stupňov nad nulou, nestrácajte čas a automobil prezujte. Netreba pritom zabudnúť na kontrolu diskov a pneumatík, vrátane správneho nahustenia. Zimné pneumatiky by mali ostať na aute približne do konca marca. Pri výbere sa poraďte s odborníkmi alebo venujte viac času hľadaniu na webe. Mnohé nezávislé testy zimných pneumatík ukázali, že nie každá je v zime aj skutočne spoľahlivá.

auto v zime3. Štartovanie v zime je oveľa ťažšie, než v lete. Preto je potrebné mať akumulátor v stopercentnom stave. V zime sa rýchlejšie vybíja. Majiteľom starších automobilov odporúčame skontrolovať aj zapaľovaciu sústavu a sviečky. Oplatí sa mať v aute aj štartovacie káble. Neodporúčame auto roztláčať alebo rozťahovať, pretože sa tak môže zničiť katalyzátor.

Tip: V sťažených zimných podmienkach dokážu vyspelé asistenčné systémy eliminovať mnohé nebezpečné situácie. Pozrite si ako fungujú: BEZPEČNOSTNÉ SYSTÉMY VO VÝBAVE (PREDVÁDZACIE VIDEÁ)

4. K zime viac ako inokedy patrí vidieť a hlavne byť videný. To znamená, že treba skontrolovať osvetlenie vozidla. Novšie typy áut si však vyžadujú návštevu servisu. Už aj výmena žiarovky je problém, a ešte horší v zime, fujavici a mraze.

5. Pri jazde nerobte trhavé pohyby, osvedčilo sa absolvovanie školy šmyku. Budete si istejší za volantom a dokážete zvládnuť aj neočakávané krízové situácie. Brzdenie je ďalšia kapitola – nebrzdite na doraz, jemnejšie a silnejšie striedanie záberu je účinnejšie na zasneženej vozovke. Nezabúdajte na snehové reťaze, štartovacie káble a stierky na sneh. Ten totiž na auto nepatrí a úplným očistením karosérie sa vyhnete zbytočnej pokute.

6. V zime nenechávajte motor bežať na voľnobeh, na zahriatie motora to nepomáha. Benzínový aj dieselový motor sa najlepšie zahreje pri plynulej jazde. Kým motor nie je zahriaty, odporúčame jazdiť v nízkych otáčkach a nevytáčať motor. Majitelia dieselových motorov by mali toto pravidlo dodržiavať o to dôslednejšie, že ich motory sa zahrievajú pomalšie. Rovnako tak motory vybavené turbodúchadlom treba zahrievať citlivo a „nedupať“ na plyn hneď po naštartovaní.

7. Dodržiavať bezpečnú vzdialenosť je dôležité v lete, no v zime to platí dvojnásobne. Brzdná dráha na zasneženej vozovke môže byť aj trojnásobne dlhšia. Šmyky, ktoré môžete dostať pri nesprávnej manipulácii s volantom a brzdovým pedálom, sú iba výsledkom nesprávneho ovládania vozidla.

Mohli by vás zaujímať: DVE NAJPREDÁVANEJŠIE ZNAČKY AUTOMOBILOV VYŤAHUJÚ TROMFY V SUV SEGMENTE

8. Prevádzkové tekutiny v zime môžu zamrznúť, stláčanie páčky ostrekovača pod volantom je vtedy úplne zbytočné a môže spôsobiť skrat elektrických obvodov a úplne zastavenie auta.

9. Ak nie ste príliš technicky zručný, pri poruche vozidla sa obráťte zásadne na asistenčnú službu značky vášho automobilu. Pomoc príde rýchlo a budete v rukách profesionála. Za nejaké euro navyše to určite stojí.

10. Benzín, resp. naftu treba doplna kupovať pred dlhšou jazdou. Ak v zime veľmi nejazdíme, nechajte si pohonné hmoty v nádrži iba na kratšie úseky a tak, aby ste mohli zájsť na čerpaciu stanicu. Dlhé státie benzínu veľmi neprospieva.

11. Každý z nás už zažil zarosené sklá auta, keď je viditeľnosť takmer nulová. Na to existuje jednoduchý trik – pustite klimatizáciu. Tá totiž vysušuje vzduch a možno ju použiť aj pri zapnutom kúrení. Aj klíma reaguje na stupeň teploty, na ktorý nastavíte ohrev interiéru.

Takže – majte pôžitok z bezpečnej jazdy, priatelia!