Reklamačný poriadok
Reklamačný poriadok
spoločnosti Slovakia Auto, s.r.o.
so sídlom Panónska cesta 30, 851 04 Bratislava, IČO: 36 700 801,
Spoločnosť je zapísaná v OR Mestského súdu Bratislava III, Odd.: Sro, vložka č.: 43185/B.
(ďalej len „Spoločnosť“)
Tento Reklamačný poriadok Spoločnosti (ďalej len „RP“) upravuje práva a povinnosti dotknutých osôb súvisiacich so spôsobom a podmienkami uplatnenia reklamačných nárokov klientov/zákazníkov Spoločnosti (ďalej len „Zákazník/ci“) vyplývajúcich z vád akýchkoľvek a všetkých tovarov a/alebo služieb Spoločnosti a/alebo zo záruky akýchkoľvek a všetkých tovarov Spoločnosti a spôsob a podmienky ich vybavenia zo strany Spoločnosti.
- Uplatnenie Reklamácie
- Zákazník je povinný uplatniť si reklamačné právo zo zodpovednosti za vady a zo záruky (ďalej len „Reklamácia“) bez zbytočného odkladu po tom, ako vady zistil alebo mohol zistiť pri vynaložení potrebnej odbornej starostlivosti, v opačnom prípade jeho nároky z dotknutého práva zanikajú a Spoločnosť nezodpovedá ani za zhoršenie alebo nové vady, ktoré vzniknú v dôsledku prvotne zistených alebo zistiteľných vád v dobe od ich zistenia, resp. možnosti zistenia až po ich oznámenie Spoločnosti.
- Zákazník je povinný uplatniť si Reklamáciu u Spoločnosti písomne nasledujúcim spôsobom:
- osobne na príslušnej prevádzkarni Spoločnosti, v ktorej bol predmet, ktorého sa Reklamácia týka (ďalej len „Predmet reklamácie“), plnený/poskytnutý, spíše s povereným pracovníkom Spoločnosti alebo zašle Spoločnosti Reklamačný záznam, v ktorom uvedie dôvod svojej Reklamácie a podrobne popíše ním zistené a namietané vady;
- v Reklamačnom zázname dôsledne a pravdivo uvedie všetky v ňom požadované informácie a skutočnosti, ktoré by mohli mať vplyv na vybavenie Reklamácie zo strany Spoločnosti. Zákazník najmä predloží Spoločnosti faktúru, dodací list, preberací protokol, záručný list a servisnú knižku t.j. doklady, z ktorých je zrejmý spôsob nadobudnutia Predmetu reklamácie, výrobné číslo a deň prevzatia Zákazníkom. Rovnako predloží aj doklady o predchádzajúcich opravách súvisiacich so zárukou Predmetu reklamácie.
- Predmet reklamácie bezodkladne predloží Spoločnosti na obhliadnutie, preverenia skutkového stavu a detekciu reklamovaných vád;
- na požiadanie Spoločnosti predloží všetky doklady súvisiace s Predmetom reklamácie a reklamovanými vadami a poskytne všetku potrebnú súčinnosť pri vybavovaní jeho Reklamácie.
- Zákazník, ktorý má postavenie spotrebiteľa môže Reklamáciu uplatniť aj na ktorejkoľvek prevádzkarni Spoločnosti, v ktorej je prijatie reklamácie možné s ohľadom na predávané výrobky alebo poskytované služby, alebo u osoby oprávnenej výrobcom na vykonávanie záručných opráv.
- V prípade, ak si Zákazník Reklamáciu neuplatní spôsobom podľa bodu 1.2. RP, objektívne tak znemožní Spoločnosti posúdenie a vybavenie jeho Reklamácie, v dôsledku čoho Spoločnosť nezodpovedá za následne vzniknuté škody a dodatočné náklady Zákazníka a rovnako aj nezodpovedá za nevybavenie Reklamácie Zákazníka riadne a včas. V takomto prípade je Spoločnosť oprávnená Reklamáciu Zákazníka zamietnuť.
- Vybavenie Reklamácie
- Spoločnosť prijme Reklamáciu uplatnenú si Zákazníkom v súlade s bodom 1.2. RP písomným potvrdením Reklamačného záznamu obdŕžaného od dotknutého Zákazníka.
- Spoločnosť vybaví prijatú Reklamáciu v závislosti od statusu reklamujúceho Zákazníka, a to:
- V prípade, ak reklamujúci Zákazník nie je spotrebiteľom:
- Zákazník je oprávnený požadovať dodanie chýbajúceho tovaru, odstránenie vád tovaru alebo primeranú zľavu z ceny a v prípade, ak bola zmluva na plnenie porušená podstatným spôsobom, môže požadovať aj odstránenie vád dodaním náhradného predmetu za vadný Predmet reklamácie alebo odstúpiť od zmluvy.
- Právo voľby medzi spôsobmi vybavenia Reklamácie Zákazníkovi patrí, len ak ju oznámi poverenému pracovníkovi Spoločnosti najneskôr pri predložení vyplneného Reklamačného záznamu. Uplatnený požadovaný spôsob vybavenia Reklamácie nemôže Zákazník meniť bez súhlasu Spoločnosti. Spoločnosť na základe jeho rozhodnutia, ktoré z práv si uplatňuje, vybaví Reklamáciu – ukončí reklamačné konanie odovzdaním opraveného Predmetu reklamácie, jeho výmenou, vrátením ceny, vyplatením primeranej zľavy z ceny, písomnou výzvou na prevzatie plnenia alebo jej odôvodneným zamietnutím bez zbytočných prieťahov v Spoločnosťou určenej primeranej lehote. Ak Spoločnosť neodstráni vady Predmetu reklamácie ani v primeranej dodatočnej lehote alebo, ak oznámi pred jej uplynutím, že vady neodstráni, môže Zákazník odstúpiť od zmluvy alebo požadovať primeranú zľavu z ceny.
- Spoločnosť vystaví písomný doklad o vybavení Reklamácie a predloží/zašle ho Zákazníkovi.
- V prípade, ak Spoločnosť pri vybavovaní Reklamácie zistí, že dôvod Reklamácie vznikol spôsobom vylúčeným zo záručných opráv alebo sa reklamovaná vada skutočne neprejavila, alebo sa preukáže, že reklamovaná vada bola spôsobená konaním Zákazníka – poškodením Predmetu reklamácie nesprávnym používaním alebo nevhodnou manipuláciou a Zákazník napriek tomu, že o tejto skutočnosti vedel, alebo vedieť mohol, vadu reklamoval, je Zákazník povinný nahradiť Spoločnosti vzniknuté náklady spojené s vybavovaním Reklamácie.
- V prípade, ak má reklamujúci Zákazník status spotrebiteľa:
- Zákazník je oprávnený domáhať sa zrušenia zmluvy, ak nemožno reklamovanú vadu odstrániť a ak nemožno pre ňu Predmet reklamácie užívať dohodnutým spôsobom alebo riadne. Inak sa môže Zákazník domáhať primeranej zľavy z ceny, výmeny, alebo opravy alebo doplnenia toho, čo chýba.
- V prípade, ak Zákazník reklamuje vadu kúpenej veci, má nasledovné nároky: ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má Zákazník právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Spoločnosť je povinná vadu bez zbytočného odkladu odstrániť. Zákazník môže namiesto odstránenia vady požadovať výmenu veci, alebo ak sa vada týka len súčasti veci, výmenu súčasti, ak tým Spoločnosti nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady. Spoločnosť môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za bezvadnú, ak to Zákazníkovi nespôsobí závažné ťažkosti. Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má Zákazník právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú Zákazníkovi, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však Zákazník nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať. Ak ide o iné neodstrániteľné vady, má Zákazník právo na primeranú zľavu z ceny veci.
- Zákazník je povinný rozhodnúť sa o spôsobe vybavenie jeho Reklamácie, ktorý od Spoločnosti požaduje, najneskôr pri predložení vyplneného Reklamačného záznamu poverenému pracovníkovi Spoločnosti. Spoločnosť na základe jeho rozhodnutia, ktoré z práv si uplatňuje, určí spôsob vybavenia Reklamácie – odovzdaním opraveného Predmetu reklamácie, jeho výmenou, vrátením ceny, vyplatením primeranej zľavy z ceny, písomnou výzvou na prevzatie plnenia alebo jej odôvodneným zamietnutím bez zbytočných prieťahov ihneď po uplatnení Reklamácie, v zložitých prípadoch najneskôr do 3 pracovných dní odo dňa uplatnenia Reklamácie, v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu Predmetu reklamácie alebo reklamovanej služby, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia Reklamácie. Po určení spôsobu vybavenia Reklamácie Spoločnosť Reklamáciu vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch môže Reklamáciu vybaviť aj neskôr; vybavenie Reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia Reklamácie. Po márnom uplynutí lehoty na vybavenie Reklamácie má Zákazník právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu Premetu reklamácie za nový.
- Spoločnosť vystaví písomný doklad o vybavení Reklamácie do 30 dní odo dňa uplatnenia Reklamácie a predloží/zašle ho Zákazníkovi.
- V odôvodnených prípadoch si Spoločnosť vyhradzuje právo navrhnúť zmenu postupu vybavovania Reklamácie, o čom Zákazníka riadne upovedomí.
- V prípade, ak posúdenie Reklamácie závisí od odborného posúdenia tretej osoby, do lehoty vybavenia reklamácie sa nezapočítava čas potrebný na toto odborné posúdenie reklamovanej vady, ktoré sa realizuje mimo príslušnej prevádzkarne Spoločnosti u kompetentnej tretej osoby.
- Ak Zákazník so statusom spotrebiteľa reklamáciu uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže Spoločnosť vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia; bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia nemožno od Zákazníka so statusom spotrebiteľa vyžadovať úhradu nákladov na odborné posúdenie ani iné náklady súvisiace s odborným posúdením. Spoločnosť je povinná poskytnúť Zákazníkovi-spotrebiteľovi kópiu odborného posúdenia odôvodňujúceho zamietnutie reklamácie najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie. Tým nie je dotknutá povinnosť Spoločnosti vydať Zákazníkovi doklad o vybavení reklamácie podľa bodu 2.2.2.3 RP.
- Ak Zákazník so statusom spotrebiteľa reklamáciu výrobku uplatnil po 12 mesiacoch od kúpy a Spoločnosť ju zamietla, osoba, ktorá reklamáciu vybavila, je povinná v doklade o vybavení reklamácie uviesť, komu môže Zákazník so statusom spotrebiteľa zaslať výrobok na odborné posúdenie. Ak je výrobok zaslaný na odborné posúdenie určenej osobe, náklady odborného posúdenia, ako aj všetky ostatné s tým súvisiace účelne vynaložené náklady znáša Spoločnosť bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia. Ak Zákazník so statusom spotrebiteľa odborným posúdením preukáže zodpovednosť Spoločnosti za vadu, môže reklamáciu uplatniť znova; počas vykonávania odborného posúdenia záručná doba neplynie. Spoločnosť je povinná Zákazníkovi so statusom spotrebiteľa uhradiť do 14 dní odo dňa znova uplatnenia reklamácie všetky náklady vynaložené na odborné posúdenie, ako aj všetky s tým súvisiace účelne vynaložené náklady. Znova uplatnenú reklamáciu nemožno zamietnuť.
- V prípade, ak sa Predmet reklamácie – motorové vozidlo nachádza v servisnej prevádzkarni Spoločnosti za účelom vybavenia Reklamácie a ak sa na tom Spoločnosť so Zákazníkom osobitne dohodnú, Spoločnosť poskytne Zákazníkovi náhradné motorové vozidlo na čas vybavenia Reklamácie. Za poskytnutie náhradného motorového vozidla je Zákazník povinný zaplatiť Spoločnosti cenu vo výške podľa aktuálneho cenníka poskytovaných náhradných motorových vozidiel Spoločnosti, pokiaľ sa Spoločnosť so Zákazníkom nedohodnú inak.
- Spoločnosť si vyhradzuje právo nahradiť neopraviteľný Predmet reklamácie alebo jeho časť predmetom podobným, s rovnakými technickými parametrami, prípadne vrátením ceny. Spoločnosť je oprávnená v prípade, že ten istý druh náhradného predmetu nie je k dispozícii, odovzdať Zákazníkovi náhradný predmet/plnenie, ktorý spĺňa obdobné parametre a technické riešenia predtým poskytnutého predmetu/plnenia. V prípade, ak neopraviteľný Predmet reklamácie nie je na trhu dostupný, Reklamácia bude vybavená adekvátnou náhradou alebo vrátením ceny vo výške ceny adekvátnej náhrady stanovenej Spoločnosťou. V takom prípade je Spoločnosť oprávnená rozhodnúť o tom, či Reklamáciu vybaví adekvátnou náhradou alebo vrátením ceny.
- Záverečné ustanovenia
- Zákazník má možnosť obrátiť sa na Spoločnosť so žiadosťou o nápravu, ak nie je spokojný so spôsobom, ktorým Spoločnosť vybavila jeho reklamáciu alebo ak sa domnieva, že Spoločnosť porušila jeho práva. V prípade, že Spoločnosť odpovie na túto žiadosť o nápravu zamietavo alebo na ňu neodpovie v lehote do 30 dní odo dňa jej odoslania vôbec, Zákazník – spotrebiteľ má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu podľa ustanovenia § 12 zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Subjektom príslušným na alternatívne riešenie spotrebiteľského sporu je Slovenská obchodná inšpekcia (príp. iná právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov, ktorý vedie Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, a ktorých zoznam je dostupný na stránke ministerstva). Zákazník – spotrebiteľ má právo voľby medzi subjektmi alternatívneho riešenia spotrebiteľského sporu. Zákazník – spotrebiteľ môže využiť internetovú platformu na podanie návrhu na alternatívne riešenie sporu dostupnú na webovej stránke http://ec.europa.eu/consumers/odr/
- Vo vzťahu k Zákazníkovi, ktorý má postavenie spotrebiteľa, platí, že v rozsahu v akom ustanovenia tohto RP obmedzujú alebo vylučujú práva spotrebiteľa pri uplatnení zodpovednosti za vady v zmysle Občianskeho zákonníka, zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov a súvisiacich právnych predpisov, sa ustanovenia tohto RP nepoužijú a na práva Zákazníka – spotrebiteľa sa použije úprava vyplývajúca z uvedených právnych predpisov.
- Spoločnosť si vyhradzuje právo na zmenu a/alebo doplnenie RP, pričom ním upravené znenie RP sa stáva pre Zákazníkov záväzným okamihom ich zverejnenia v prevádzkarniach Spoločnosti a na internetovej stránke Spoločnosti www.slovakiaauto.sk.
- Toto znenie RP je účinné od 1. 3. 2020