Bude elektromobil autom budúcnosti aj pre značku Kia?

Upozorňujeme, že údaje v tomto článku už nezodpovedajú súčasnej technológii a portofóliu značky.

Znižujúce sa zásoby ropy nútia celé tímy odborníkov pracovať na nových alternatívach pohonu pre osobné automobily. V praxi zatiaľ prevláda elektromobil ale prakticky denne pribúdajú ďalšie technologické novinky. No benzín a nafta zostávajú najpoužívanejšími pohonnými látkami.

Vízia úspornej formy hromadnej dopravy je síce lákavá, no aktuálne prognózy hovoria jasne – osobných áut bude (zatiaľ) určite väčšina. Podstatné v tejto súvislosti je, aké budú mať pohony.

Pokus automobilky Ford s jadrovým pohonom a jeho modelom Nucleon v USA v päťdesiatych rokoch sa napokon ukázal ako nerealizovateľný. Jadrový reaktor bol príliš ťažký a nebezpečný. No a v prípade havárie – to radšej ani netreba domýšľať… Napriek tomu existujú ďalšie spôsoby ako využiť reaktory na pohon áut.

Skúša sa všeličo

Americká spoločnosť Laser Power Systems skúša najnovšie využiť tórium na výrobu reaktora. Tória je na svete dostatok a výskum spoločnosti odhaduje, že jeden gram tohto prvku nahradí tisíce litrov benzínu. Funkčný model ešte neexistuje, a tak je to zatiaľ ďalšia potenciálna možnosť budúcnosti.

A pribúdajú nové návrhy a projekty – do áut sa skúša okrem benzínu a nafty aj alkohol, fritovací olej, plyn i solárne pohony. Výskumy a testy dokazujú, že zatiaľ najefektívnejšie sa zdá byť využitie elektrickej energie a väčšina popredných výrobcov už má elektromobil vo svojom portfóliu.

Víťazí elektromobil

Všetky pokusy o plug-in či hybrid síce idú cestou znižovania emisií, no ich ekonomická využiteľnosť je stále nízka. Elektromobily však narážajú na zásadný problém – na to, aby mohli fungovať, potrebujú dostatočne silnú batériu na uskladnenie energie, keďže si ju sami nevedia vyrobiť. Ak predpokladáme na svete miliardu automobilov na elektrický pohon, bude to znamenať potrebu minimálne zdvojnásobiť svetovú výrobu elektrickej energie.

Kia Soul

Ako to dosiahnuť? Vodné a veterné elektrárne sú síce ekologicky čisté, no až na malé výnimky ako v Nórsku či Kostarike, nedokážu nahradiť výkony jadrových reaktorov alebo turbín využívajúcich uhlie. Batérie automobilov sú zatiaľ mimoriadne ťažké a dokážu dodať pri sériovo vyrábaných modeloch energiu na maximálne 500 kilometrov. Tak ako to proklamuje americký výrobca elektromobilov Tesla. Potrebné budú milióny rýchlonabíjačiek na cestnej sieti po celom svete, čo si vyžiada ďalšie miliardy dolárov.

Métou je spoľahlivá batéria

Svetoví výrobcovia batérií sa sústreďujú na cieľ vyvinúť batériu, ktorá vydrží minimálne 500 nabíjacích cyklov, bude lacná, spoľahlivá a bezpečná. Napríklad spoločnosť Samsung investuje do roku 2020 5 miliárd dolárov, s cieľom stať sa lídrom v tomto segmente.

Vízie – hudba budúcnosti

Všetky autonómne spôsoby dopravy budúcnosti sú založené na rôznych formách elektromobilu. Zdá sa však, že si na naozaj efektívny, ekonomicky výhodný a hlavne ekologický spôsob pohonu budeme musieť ešte počkať. Úvahy o tom, že budúcnosť dopravy je vo vzduchu, či v super rýchlych kapsulách na spôsob hyperdráh (hyperloop), super rýchlych vlakov a lodí sú zatiaľ skôr v podobe vizionárskych alternatív vzdialenejšej budúcnosti.

Ako na tento trend reaguje automobilka Kia

Kia má v čiste elektrickom segmente zatiaľ jedeného hráča a tým je Kia Soul EV. S akumulátorom modelového roku 2018 využíva výhody vyššej energetickej hustoty a vyššej kapacity akumulovanej energie. Vďaka tomu sa predĺžil dojazd vozidla o 18 % – z 212 na 250 km. Počet samostatných článkov akumulátora narástol zo 192 na 200 a zároveň došlo k optimalizácii zmesi elektrolytov. Napätie akumulátora sa tak zvýšilo z 360 na 375 V a súčasne sa zvýšila kapacita akumulovanej energie o 11 percent (z 27 na 30 kWh).

Kia Soul

Hybrid Kia Niro má byť tiež EV

Niro Plug-in Hybrid označovaný aj skratkou PHEV dopĺňa avizovanú trojicu rôznych pohonov tohto modelu. Na trhu sa minulý rok objavil model KIA Niro s hybridným pohonom, k nemu aktuálne príde variant s motorom Plug-in Hybrid. Na budúci rok má pribudnúť tretí motor – čisto elektrický. Plug-in-Hybrid pozostáva z kombinácie benzínového motora GDI s objemom 1,6 litra a elektromotora poháňaného batériou s kapacitou 8,9 kWh. To by mu malo stačiť prejsť iba na elektrinu takmer 55 kilometrov, čo na rozjazdy v mestách plne stačí.

Kia Niro
Niro Plug-in Hybrid (PHEV)

Luxusná Kia Optima Sportwagon je už tiež plug-in

Novinka KIA Optima Sportwagon Plug-in Hybrid prišla rok po uvedení na trh verzie Optima sedan s PHEV technológiou prichádza aj verzia kombi. O pohon sa v tomto prípade stará benzínový dvojliter GDI a elektromotor s výkonom 50 kW a li-iónovou batériou s kapacitou 11,26 kWh. Celkový výkon oboch motorov dodá autu 153 kW, čo je vyše 200 koní. Iba na elektrinu prejde auto viac ako 60 kilometrov.

Kia Optima

Elektromobil je vecou uvedomelého postoja s cieľom chrániť vlastné ale aj svetové zdroje energie. Ak zvažujete jeho kúpu, máte k dispozícii financovanie, ktoré vám po 3 rokoch umožní auto vymeniť za nové. Pozrite si aj ďalšie výhody financovania Kia Select:

MIMORIADNE NÍZKA MESAČNÁ SPLÁTKA A MOŽNOSŤ VOĽBY KAŽDÉ 3 ROKY