Kia Stinger, najrýchlejšie sériové vozidlo Kia všetkých čias sa začne predávať koncom roka

Športový sedan Kia Stinger, ktorého začiatok predaja je naplánovaný na záver roka, dizajnovo nadväzuje na koncpet Kia GT z roku 2011. Zároveň predstavuje najvýkonnejšie sériové vozidlo v dejinách kórejskej automobilky.

Pri transformácii na sériové vozidlo dostal koncept GT od automobilky Kia názov „Stinger“, podľa konceptu GT4 Stinger odhaleného na Severoamerickom medzinárodnom autosalóne (NAIAS) v roku 2014.

V závislosti od konkrétneho trhu ponúkne Stinger na výber tri motorizácie: 2,0-litrový preplňovaný zážihový motor, výkonný 3,3-litrový motor V6 s dvojitým preplňovaním a 2,2-litrový preplňovaný vznetový motor (pre európsky a kórejský trh).

Dizajn

Stinger vznikal v európskom dizajnérskom štúdiu spoločnosti Kia vo Frankfurte nad Mohanom, pričom na celý proces dozerali Peter Schreyer, hlavný dizajnér spoločnosti Kia Motors, a Gregory Guillaume, hlavný dizajnér spoločnosti Kia Motors Europe.

Tip pre vás: Kia Sportage už od 742 € / mesiac vrátane havarijného a povinného zákonného poistenia – pozrite si výšku splátok aj pri ďalších modeloch

Stinger pôsobí mohutne a sebaisto. Jeho charakter na ceste prednostne definujú proporcie podriadené pohonu zadných kolies. Stinger je dlhý 4 830 mm a široký 1 870 mm, takže je dlhší a širší než väčšina športových sedanov, vďaka čomu môže cestujúcim ponúknuť priestrannú kabínu i batožinový priestor. Do batožinového priestoru s objemom 406 litrov (VDA) sa poľahky zmestia dva veľké kufre alebo golfové vaky, prípadne štyri alebo päť menších tašiek na kratšie víkendové výlety.

Kia Stinger sa pochváli výkonnými motormi

Pod dlhou kapotou modelu Kia Stinger môže pracovať jeden z troch pozdĺžne namontovaných preplňovaných motorov, ktoré sa teraz nachádzajú v záverečnej fáze dolaďovania pred spustením výroby koncom roka 2017. Všetky motory dostupné pre model Stinger sú preplňované turbodúchadlom a vodičovi ponúkajú hladkú, rýchlu jazdu v štýle vozidiel gran turismo a bleskovú akceleráciu presne vtedy, keď ju vodič vyžaduje.

Očakáva sa, že v Európe sa bude najviac predávať model Stinger vybavený 2,2-litrovým turbodieselovým agregátom, ktorý dokáže vyvinúť výkon 200 koní pri 3 800 ot./min. Maximálny výstupný krútiaci moment 440 Nm má vodič k dispozícii v širokom rozsahu 1 750 až 2 750 ot./min., vďaka čomu vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 225 km/h.

Kia Stinger

Preplňovaný 2,0-litrový štvorvalec „Theta“ produkuje 255 koní pri 6 200 ot./min. (247 koní v modeloch s pravostranným riadením). Maximálny výstupný krútiaci moment 353 Nm je dostupný v rozsahu 1 400 až 4 000 ot./min.

Najvýkonnejším agregátom pre model Stinger je 3,3-litrový zážihový motor V6 s dvojitým preplňovaním označený „Lambda II“, ktorý dosahuje najvyšší výkon 370 koní pri 6 000 ot./min. a krútiaci moment 510 Nm je k dispozícii v rozsahu 1 300 až 4 500 ot./min. Model GT poháňaný 3,3-litrovým preplňovaným motorom dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h už za 4,9 sekundy, čo z neho robí najrýchlejšie akcelerujúce sériové vozidlo Kia všetkých čias. V prípade tohto motora sa automobilka chystá ponúknuť maximálnu rýchlosť 270 km/h.

auto na leasing

Osemstupňová prevodovka má po prvýkrát menič krútiaceho momentu

Stinger je vybavený druhou generáciou elektronickej osemstupňovej automatickej prevodovky od spoločnosti Kia, ktorá sa štandardne kombinuje so všetkými motorizáciami. Osemstupňová prevodovka, navrhnutá samotnou automobilkou, odmení vodiča bleskovým radením a optimálnou úrovňou palivovej hospodárnosti. Ako súčasť prevodovky použila Kia v modeli Stinger vôbec po prvýkrát menič krútiaceho momentu, ktorý disponuje tlmičom s odstredivým kyvadlom (CPA). Tento menič znižuje torzné vibrácie prostredníctvom hnacieho reťazca a častejšie sa uplatňuje v leteckom priemysle a pretekárskych vozidlách. Prevodovka ponúka až päť rôznych programov radenia a škrtiacej klapky, ako aj rozličné úrovne zásahov do riadenia, ktoré si vodiči môžu zvoliť pomocou elektronického voliča jazdných režimov vo vozidle. Vodiči môžu radenie prenechať samotnému vozidlu alebo meniť prevodové stupne pomocou radiacich páčok na volante.

Kia Stinger

Prvý sedan Kia s pohonom zadných, alebo pohonom všetkých kolies

V prípade pohonu zadných kolies sa výkon prenáša na zadnú nápravu prostredníctvom mechanického samosvorného diferenciálu, ktorý je v ponuke za príplatok. Pohon všetkých kolies s charakterom zadného pohonu disponuje systémom dynamického smerovania krútiaceho momentu, ktorý monitoruje podnety od vodiča a stav vozovky. Na základe toho automaticky prenáša výkon a brzdný účinok na vhodné kolesá, čím udržiava vozidlo v správnom smere za mokra aj za sucha.

Jazdné a manévrovacie schopnosti

Jazdné a manévrovacie schopnosti modelu Stinger sa ladili na náročnej severnej slučke nemeckého pretekárskeho okruhu Nürburgring a jeho testovací režim bol stanovený tak, aby vozidlo dokázalo hravo zvládnuť všetky typy ciest. Viacprvkové zavesenie zadných kolies zasa zvyšuje citlivosť riadenia, pričom spevnený stabilizátor zabezpečuje vysokú stabilitu a minimálne vibrácie karosérie.

Stinger navyše disponuje systémom elektronicky nastaviteľného odpruženia Electronic Controlled Suspension (ECS). Hoci vozidlo vždy reaguje na podnety vodiča predvídateľne, systém možno vyladiť pomocou voľby jazdných režimov v závislosti od stavu vozovky a štýlu jazdy. Systém možno použiť na spevnenie alebo zjemnenie predných a zadných tlmičov nezávisle od seba, čím sa zabezpečia na mieru prispôsobené jazdné vlastnosti, odozva a agilita. ECS okrem toho pomáha vodičom pri zabezpečení predvídateľnej jazdy v zákrutách. Systém dokáže zjemniť predné odpruženie a naopak spevniť zadné, čím sa zabezpečí vyššia obratnosť pri manévrovaní a zníži sa nedotáčavosť. Rovnako tak môže spevniť odpruženie vpredu a zjemniť ho vzadu, aby sa zabránilo pretáčavosti a zaručila sa vyššia stabilita. Vodič si môže vybrať z piatich jazdných režimov: Eco (ekologický režim), Sport (športový režim), Sport+ (superšportový režim), Comfort (pohodlie) a Smart (inteligentný režim).

Kia Stinger

Bezpečnosť

Stinger ponúkne najnovšie pokročilé asistenčné systémy vodiča (ADAS) od spoločnosti Kia pod označením DRIVE WiSE, ktoré sa montujú už aj do dnes predávaných nových modelov značky.

Okrem toho Stinger ponúka aj systém sledovania pozornosti vodiča (DAW), ktorý je novým prvkom v ponuke značky Kia a má vodičom pomáhať s rozptyľovaním alebo ospalosťou za volantom. Predpokladá sa, že únava vodiča je hlavným faktorom až vo štvrtine všetkých smrteľných dopravných nehôd v Európe. Systém sleduje rôzne vstupy zo strany vozidla a vodiča a v prípade, že u vodiča zaznamená pokles koncentrácie, spustí výstražný zvukový signál a na združenom prístroji zobrazí grafické upozornenie.

Pasívnu bezpečnosť modelu Stinger zvyšuje veľký podiel progresívnej vysokopevnej ocele na konštrukcii karosérie, ako aj sedem airbagov v štandardnej výbave (predné a bočné airbagy pre vodiča a spolujazdca, hlavové airbagy a kolenný airbag pre vodiča).

Stinger je nadupaný rôznymi informačno-zábavnými systémami

Projekčný displej (HUD) s nastavením výšky umožňuje vodičovi sledovať najdôležitejšie informácie o jazde na vnútornej strane čelného skla.

V ponuke je aj trojica vysokovýkonných audiosystémov, ktoré pri ubiehajúcich kilometroch zaručujú dokonalý zvukový zážitok. Základný audiosystém tvorí sústava šiestich reproduktorov a sedempalcová dotyková obrazovka, pričom v rámci voliteľnej výbavy je v ponuke aj sústava deviatich reproduktorov s externými zosilňovačmi. Môžete si však dokúpiť aj systémy Harman-Kardon® s priestorovým zvukom, 15 reproduktormi a výkonom 720 wattov.

Luxus ovládania

V záujme vyššieho pohodlia a praktickosti za každého počasia budú viaceré modely s pohonom všetkých kolies (a v závislosti od špecifikácie aj niektoré s pohonom zadných kolies) ponúkať vyhrievaný volant, vyhrievané a odvetrávané predné sedadlá a stierače s dažďovým senzorom. Stinger si navyše možno nechať vybaviť voliteľným systémom inteligentných elektricky ovládaných dverí batožinového priestoru, ktoré sa dajú otvárať automaticky pomocou inteligentného kľúča alebo tlačidlom v kabíne. Okrem toho sa dvere batožinového priestoru môžu otvoriť aj samy, ak aspoň na tri sekundy zaznamenajú inteligentný kľúč vodiča v blízkosti zadnej časti vozidla. To je užitočné najmä vtedy, ak vodič nemá voľnú ruku, ktorou by batožinový priestor otvoril.